Foto van schrijverMarjon Venema

Kati basti

Een Kati basti is een lokale, diep helende rug-behandeling, welk binnen de Ayurveda wordt toegepast om spanningen en diverse ongemakken in het lage rug gebied te verlichten. Naast dat het een zeer ontspannende behandeling is, verhoogt het de bloedcirculatie waardoor de medicinale olie tot diep in de huid wordt opgenomen. Daar voedt en versterkt de behandeling de spieren, zenuwen en weefsels. De Katibasti wordt met warme medicinale olie gedaan waardoor het effect van ontspanning tot in de diepere lagen van het gebied als ook de desbetreffende Marmapunten kan doordringen.

Wat doet het?

Naast dat de Kati basti de bloedsomloop verhoogd en daardoor de spieren en banden voedt en versterkt, vermindert het de pijn en stijfheid, zwellingen of ontstekingen. Het behandelt verschillende aandoeningen zoals:

• chronische lage rugpijn

• hernia

• spit

• wervelkolom problemen

• rugstijfheid

• ontstekings- en of spierpijn

Wat kan je verwachten?

Na een kort intakegesprek gaat de cliënt op de buik op de massagetafel liggen en wordt er een dam van deeg (om de medicinale olie vast te houden) op de aangedane plek aangebracht. Vervolgens wordt de dam vol gegoten met warme medicinale olie, die een pijnstillend effect hebben, de spieren ontspannen en de wervelkolom revitaliseren en regenereren. Tijdens de behandeling wordt de olie voortdurend ververst waardoor de temperatuur van de olie warm blijft. Dit proces herhaalt zich een aantal keer, gedurende 20 tot 30 minuten. Na deze behandeling wordt er nog met stoom behandeld om een nog dieper resultaat te verkrijgen en volgt er een zachte massage aan het behandelde gebied.

De behandelingsduur varieert, maar zal afhankelijk van de ernst minstens 3 tot 5 keer worden herhaalt

Waar moet je rekening mee houden?

Het is verstandig om na de behandeling rustig aan te doen om de nawerking te laten doorwerken. Ook is het raadzaam om veel (lauwwarm) water te drinken om de afvalstoffen sneller uit het lichaam te helpen af te voeren en warme kleding te dragen. De behandeling zal een aantal keren moeten worden herhaald, meerdere dagen na elkaar.